A.
Quin és el nivell d’idiomes de la població?
FemCAT / 2021
Iniciativa pels idiomes
Fer del coneixement dels idiomes estrangers una prioritat de país
Missió
L’Observatori dels Idiomes vol mostrar amb indicadors la diferència entre l’oferta i la demanda de competències lingüístiques.
Amb la Iniciativa pels Idiomes es volen impulsar propostes per millorar l’encaix entre oferta i demanda, augmentar el coneixement d’idiomes i potenciar la competitivitat de les empreses.
COM HO ACONSEGUIREM?
Amb la recerca d’informació sobre indicadors i dades que permetin radiografiar el nivell d’idiomes de la població, la demanda de competències lingüístiques i l’oferta d’idiomes actual.
A.
Quin és el nivell d’idiomes de la població?
Les dades parcials indiquen que hi ha hagut una evolució positiva en el coneixement d’idiomes per part dels joves.
La FP és la gran oblidada: no disposa de pla de llengües i no hi ha cap estudi sobre el nivell d’idiomes dels seus alumnes i graduats.
Les universitats catalanes disposen d'un programa de terceres llengües, però s'ha eliminat el requisit d'acreditar el nivell B2 d'una llengua estrangera per obtenir un títol universitari.
La falta de dades a l’educació reglada, més enllà de les notes d’ESO i selectivitat, dificulta una radiografia més acurada de l’estat actual.
Una transparència més gran del sistema formatiu permetria establir les bases per a un escenari més positiu.
Dades
Font: Departament d’Educació
4t ESO
Puntuació mitjana en anglès a les proves de competències bàsiques
2015
69,3/100
2021
70,5/100
Font: Departament d’Educació
Dades
Font: Canal Universitat
Accés universitat
Puntuació mitjana en anglès a les PAUs
2015
7,1/10
2021
7,23/10
Font: Canal Universitat
Dades
Font: Idescat 2018
Població adulta
Població de +15 anys amb coneixements d’anglès
33,9%
Font: Idescat 2018
B.
Quina és la
demanda d’idiomes?
Gràfic
Font: Informe Infoempleo - Adecco 2020
Idiomes requerits a les ofertes de feina a Catalunya
Anglès 73,11% |
Francès 19,57% |
Alemany 11,64% |
Italià 3,85% |
Portuguès 2,93% |
Altres 7,29% |
Font: Informe Infoempleo - Adecco 2020
Dades
Font: Randstad, 2017
Idiomes i competitivitat
37%
Augment de possibilitats d’accedir al mercat laboral si es coneix un idioma estranger
26%
Ofertes que exigeixen conèixer un idioma estranger
70%
Ocupacions directives i de responsabilitat que exigeixen idiomes
Font: Randstad, 2017
Gràfic
Font: Cambra de Comerç de Barcelona i Infojobs
% d'ofertes de treball que requereixen anglès
2018 |
48% |
24% |
15% |
---|---|---|---|
2019 |
49% |
25% |
20% |
2020 |
38% |
21% |
28% |
Font: Cambra de Comerç de Barcelona i Infojobs
C.
Quina és l’oferta d’idiomes actual?
Dades
Font: Departament d’Ensenyament, Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, Fundación Estatal para la Formación en el Empleo, 2019
Adults
48.814
Persones estudien idiomes a les 45 escoles oficials d'idiomes
81.464
Persones estudien idiomes en programes de formació per l'ocupació per a persones treballadores ocupades
Font: Departament d’Ensenyament, Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, Fundación Estatal para la Formación en el Empleo, 2019
Dades
Font: Ministeri d’Educación i Formació Professional, curs 2019-2020
Formació reglada
57%
percentatge d’alumnes que estudien primera llengua estrangera a educació infantil - 2n cicle
100%
percentatge d’alumnes que estudien primera llengua estrangera a educació primària
100%
percentatge d’alumnes que estudien primera llengua estrangera a l’ESO
92%
percentatge d’alumnes que estudien primera llengua estrangera al batxillerat
36%
percentatge d’alumnes que estudien primera llengua estrangera a la formació professional de grau mitjà
15%
percentatge d’alumnes que estudien primera llengua estrangera a la formació professional de grau superior
Font: Ministeri d’Educación i Formació Professional, curs 2019-2020
D.
Què funciona
L’estudi What works, de l’Observatori dels Idiomes FemCAT, mostra que no hi ha evidència sòlida sobre pràctiques lingüístiques que ajuden a la internacionalització de les empreses, però sí sobre els mètodes pedagògics que poden ajudar a millorar el coneixement de l’idioma.
Dades
‘What works?’ Com ensenyem / Com aprenem
Instrucció explícita
Instrucció planificada, que inclou pràctica guiada, exageració en la vocalització i aprenentatge basat en tasques. Efecte: mitjà, millora de l’aprenentatge especialment en gramàtica i en la identificació natural de paraules.
Mitjançant la tecnologia
Realitat virtual, realitat augmentada, narració digital o altres eines tecnològiques. Efecte: mitjà, positiu en la qualitat de l’escriptura i la millora del vocabulari.
Amb els mòbils
Aplicacions, SMS i altres. Efecte: baix, però desapareixen les limitacions físiques i destaca la millora de la comprensió oral.
METODOLOGIA
Deixant que l’alumnat assumeixi la responsabilitat del seu aprenentatge. Efecte: mitjà, amb l’impacte més gran en la millora de l’expressió oral.
E.
Conclusions
Dades
1.
L’esforç per millorar el coneixement d’idiomes s’ha de fer a tots els nivells: estudis reglats, formació ocupacional i de la població en general.
2.
Cal adaptar l’oferta d’ensenyament d’idiomes a les necessitats i aspiracions de la població de totes les edats i situacions i aplicar les pràctiques més efectives.
3.
No només els coneixements d’anglès són importants: llengües com el francès o l’alemany també són un capital essencial.
4.
Potenciar les llengües estrangeres no vol dir abandonar el català, al contrari, quan les empreses es fan internacionals, mantenir el català els resulta més fàcil. Les persones bilingües tenen més facilitat per adquirir una tercera llengua.
5.
La demanda de coneixement d’idiomes és transversal a tots els llocs de treball. Varia l’eix de competència necessari (entendre, parlar, escriure, llegir) segons professió i lloc de treball, i augmenta la demanda a mesura que ho fa la responsabilitat del lloc de treball.
6.
La demanda d’idiomes per part de les empreses és dinàmica i s’autoregula: per incrementar la competitivitat a través de la internacionalització, cal empènyer dins i fora de les empreses.
F.
Faqs
Més sobre...
Observatori dels idiomes
Un model d’indicadors consistent que serveix de control i de guia sobre l’evolució d’oferta i demanda de coneixement de llengües estrangeres a Catalunya.
Perquè hi ha consens que el coneixement de llengües estrangeres és un element important per a la competitivitat de les empreses, que ara mateix no disposa d’eines que permetin mesurar-ne l’evolució, i en conseqüència no es pot avaluar tampoc l’impacte al país de les mesures que es prenen.
La Iniciativa pels Idiomes neix del compromís de les principals entitats del món empresarial amb la millora del coneixement de llengües estrangeres com a eina de competitivitat de les empreses i de progrés professional de les persones.
Vols saber-ne més?